*

Milko Aikio Oikeuden puolesta, vääryyttä vastaan

Kaikki blogit puheenaiheesta Pysäköinti

Parkkiautomaateista saa saman mitä Torinossa jo 15 vuotta sitten...

... paikallisliikenteen lippuja.

Uutinen tarkentaa: kyse on vain täydentävästä myyntikanavasta muiden ohella. Ihan tervetullut kohennus, vaikkakaan ei aivan ruudin keksimistä.

Kuntoilijan kiusa

Kävin Helsingin Urheilutalolla, siis se perinteinen monipuolinen liikuntahalli Kallion kentän vieressä. Sen monipuolisia palveluita käyttävät kaiken ikäiset ja kuntoilijat kuin kilpaurheilijatkin. Sain kuulla siellä, että lähikorttelin uusilla joukkoliikennesuunnitelmilla vaikeutetaan Urheilutalon palveluiden käyttöä. Aloitin sitten pienen selvittelyn mistä on kyse.

Miksi autoilija pysäköi väärin? Siksi, ettei sallittuja paikkoja ole tarjolla

Vihreiden helsinkiläisen kansanedustajan Antero Vartian ehdotus http://anterovartia.puheenvuoro.uusisuomi.fi/232579-vaarallisesta-pysakoinnista-tuntuva-sakko pysäköintivirhemaksun tuplaamisesta on jälleen yksi muistutus siitä, ettei autoilijan pidä erehtyä luulemaan vihreitä puolueekseen.

Vaarallisesta pysäköinnistä tuntuva sakko

Auton voi pysäköidä väärin monella eri tavalla. Auto voi olla oikein pysäköitynä, mutta pysäköintimaksu on jäänyt maksamatta. Vastaavasti autoilijat saattavat jättää kulkupelinsä bussipysäkille, jalkakäytävälle tai liian lähelle ratikkakiskoja. Osa pysäköintivirheistä on kuitenkin vaarallisia.

Ruuhkamaksu ei ole reilu vaihtoehto, eikä järkevä

​Eräät tahot Helsingissä intoilevat jälleen "ruuhkamaksujen" käyttöönotosta kantakaupungissa. Ilmeisesti Bernerin onneton väylähanke on jo unohdettu, eivätkä päälle painavat kuntavaalitkaan virkamiehiä niin haittaa.

Ruuhkamaksut, toteutettuna esimerkiksi Tukholman tai Oslon malliin, edellyttäisivät vähintään rekisterikilpiä kuvaavia kameroita kymmeniin paikkoihin keskustan ympärille, sekä mittavaa tietojärjestelmää laskutuksen järjestämiseksi.

Ruuhkien ratkaisu on parkkipaikoissa

Oletteko koskaan kävelleet aamuruuhkan vieressä miettien, että mihin nämä autot ovat menossa? Jokainen ruuhkassa kaupunkiin aamulla vaeltava auto hakeutuu pysäköintipaikalle, jota tyypillisesti autoilija ei edes itse maksa. Sen autopaikan arvo kasvukeskuksen keskustassa voi olla yli 100e/kk, eli luokkaa 1200e/vuosi, ja sen maksaa... työnantaja. Se on kuin yli tuhannen euron veroton kädenpuristus pysäköintipaikan saaneelle työntekijälle.

5 askelta parempaan pysäköintiin Helsingissä

1) Siirretään asukaspysäköintitunnuksen lunastaminen digiaikaan

On vaikea ymmärtää, miksei asukaspysäköintitunnuksen lunastamista ole vieläkään saatu sähköiseksi. Paperilapun hakeminen virka-aikaan Vallilasta ei ole enää tätä päivää. Luulisi että kyse on yksinkertaiseta menettelystä, jonka digitalisoimisen ei olisi hankalaa. Muutosta on luvattu ja toivotaan, että prosessi olisi pian maalissa.

 

2) Nostetaan asukaspysäköinnin hintaa

Rekisterinumero pysäköintilippuun - turhaa sääntelyä ja rahastuskikka?

Suuressa osassa Helsinkiä pysäköintilippua automaatilta lunastettaessa pyydetään ilmoittamaan ajoneuvon rekisterinumero.  Onko rekisterinumeron pois jättämisestä sanktioita? Jos on, maksaako myös kirjoitusvirhe, esimerkiksi väliviivan pois jättäminen, ylimääräiset välilyönnit tms?

Miksi Helsingin kaupunki lisää autoilijoille typeriä raportointivastuita asioista, jotka eivät kaupungille mtenkään kuulu ja toimii myös maan hallituksen norminpurkutalkoiden ideaa vastaan?

Tuhlataanko sinunkin taloyhtiösi omaisuutta?

Taloyhtiöiden joka vuotinen osakaskousten rumba lähestyy. Tärkeitä päätöksiä tehdään, ja rahankäyttöä mietitään. Monessa taloyhtiöissä onkin sekä korjaus- että rahavelkaa, sillä talon kunnossapito on kallista. Osa taloyhtiöistä on silti paremmassa asemassa kuin toiset; taloyhtiö saattaa omistaa esim liikehuoneistoja kivijalassa, joista yhtiön kassaan valuu mukavasti vuokratuloja. Jos liiketilat sijaitsevat vielä hyvillä paikoilla, saattaa vuokratulo olla merkittävä. Myös vielä myymättömät huoneistot ovat hyvä pesämuna.

Uusia asuntoja kohden on varattava riittävästi pysäköintipaikkoja

Pysäköintipaikkojen vähyys ja kalleus on jo nyt ongelmana Helsingin kantakaupungissa, mutta tulevaisuuden kaavoitussuunnitelmat voivat aiheuttaa samoja ongelmia myös Espoossa, Vantaalla, Tampereella ja Turussa. Nykyisellään pysäköintipaikkojen määrää säädellään pysäköintipaikkanormilla, joka edellyttää tietyn määrän paikkoja rakennettavaksi asuinneliöitä kohti.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä