Milko Aikio Oikeuden puolesta, vääryyttä vastaan

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikennepolitiikka

Hämeentien avaaminen pyöräilijöille pelottaa näkövammaista

Helsingin kaupunki on päättänyt, että se sulkee Hämeentien Kurvin ja Hakaniemen torin välisen osuuden yksityisiltä henkilöautoilta ja sallii liikenteen vain busseille, raitiotievaunuille, takseille sekä erityisesti pyörille. Päätös vaatii Hämeentielle suurta remonttia, joka kestää vuosia. Tänä aikana raitiotievaunut vaihtavat reittiä mainitulla osuudella. On helppo kuvitella, minkälainen mylläkkä Hämeentiellä remontin aikana tulee olemaan. Se koettelee kaikkien hermoja, mutta erityisesti autoilijoiden. Remontin aiheuttamien henkilövahinkojen ja autokolareiden määrä tulee olemaan suuri.

Sörnäistentunneli varmistaa joukkoliikenteen sujuvuuden

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi tänään kokouksessaan asemakaavan muutoksen, joka mahdollistaa Sörnäistenrantaan suunnitellun tunnelin rakentamisen. Tunneli yhdistää Sörnäisten rantatien ja Hermannin rantatien ja sen myötä pohjois-eteläsuunnan liikenne sujuvoittuu.

Sosialidemokraattien ryhmä tuki asemakaavan muutosta ja painotti päätöksessä alueen joukkoliikennemahdollisuuksien kehittymistä sekä viihtyisän kaupunkiympäristön rakentamista.

Otso Kivekäs ja vaihtoehdot

Helsingin kaupunginvaltuuston vihreän ryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs kirjoitti äskettäin blogissaan Sörnäisten autotunnelista. Kivekkään blogin kommentit julkaistaan vasta, kun ne on hyväksytty.

Reetta Putkosen ”Pisara-totuuksia”

Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen reagoi Helsingin Sanomien mielipidesivulla 15.8.2018 lehden pääkirjoitukseen 9.8.2018. Putkonen kirjoittaa myös Pisara-radasta:

Keskusta ja Berner autoilijan kimpussa

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) jatkaa innokasta suomalaisen liikenteen mylläämistään. Ministeriön asettaman liikenteen ilmastopolitiikan työryhmän julkistamat dokumentit ovat karua kertomaa - ainakin ruuhka-Suomen ulkopuolella asuvalle. Tavoitteen hiilineutraalista liikenteestä kustantavat kokonaan suomalaiset autonkäyttäjät.

Kerava – Nikkilä -henkilöjunayhteydestä

1. Johdanto

Tämä julkaisu on jatkoa selvityksilleni Sivurata plus: Haapamäen kolmiosta kumpuavaa aikataulu- ym. harjoitusta sekä Sivurata plus-kaksi: Haapamäen kolmiosta Saarijärvelle. Niissä pohdin, kuinka uusia henkilöjunayhteyksiä luodaan mahdollisimman vähäisin kustannuksin olemassa olevalla infralla.

Junat kulkemaan uusin ajatuksin

Äänekosken kaupunginjohtaja Tuononen on pettynyt, koska junahaaveet vaipuvat horisonttiin (Sisis 29.5.2018 ”Henkilöjunaliikenne ei ala vuoden alussa”). Ministeriön edustajan mukaan henkilöjunat edellyttävät tavarajunien yhteensovittamisen lisäksi useiden miljoonien investointeja ja aikaa niiden tekoon.

Sipoon henkilöjunat saa liikkeelle halvemmallakin kuin on esitetty

Nimimerkki Lukija (SiSa 3.5) on oikeassa epäillessään HSL:n vuonna 2015 tekemän selvityksen investointivaatimuksia. Esitän kuitenkin muutamia lisähuomioita.

Töölönlahden Sanomat: Raideliikenne ei parane vastakkainasettelulla

Pääkaupunkimme valtalehti julkaisi eilen pääkirjoituksen, jossa käsitellään Helsingin ratapihan sekä lähi- että kaukojunia haittaavaa ahtautta. Kirjoituksessa myös kannatetaan Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän esitystä raidehankkeiden entistä pitkäjänteisemmästä suunnittelusta (nykyäänhän päättäjien ”visiot” rajoittuvat lähinnä oman vaalikauden mittaiseksi). Pitkäjänteisyyden tarpeesta on helppo olla samaa mieltä.

Lausunto liikenneinfran puurakentamisohjelmaluonnoksesta

Yhdistyksemme on antanut Liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon liikenneinfran puurakentamisohjelmaluonnoksesta. Määräaikaan mennessä lausuntoja tuli 15, mutta myöhästyneitäkin näkemyksiä saattaa vielä tulla.                

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä